ccc
Estudiant |
MacAnova |
Minitab
|
|
A |
7.2 |
8.1
B |
6.4 |
7.2
C |
8.8 |
8.5
D |
7.6 |
8.5
E |
6.8 |
7.9
F |
5.9 |
6.4
G |
9.0 |
9.5
H |
7.8 |
8.5
I |
6.3 |
7.1
J |
7.0 |
8.2
- [(a)] Amb aquestes dades feu el contrast per a determinar si hi ha una
diferència entre el temps mitjà utilitzant els dos programes.
(Comentaris:
- Com sempre, doneu els supòsits necessaris per tal de realitzar el
contrast.
- Si el nivell de significació no està especificat, utilitzeu un
nivell de
a = 0.05.
- Podeu fer la simulació amb MINITAB com un exercici suplementari
per mirar quant temps trigueu a fer-ho!.)
- [(b)] Construïu un interval de confiança del 95% per a la diferència
del temps mitjà.
[7.] Es realitza un estudi sobre la situació actual de les empreses de serveis,
els canvis que comportarà la integració al mercat únic europeu i els plans
elaborats per facilitar aquesta integració. Hi han indicis per pensar que la
situació no és la mateixa en les diferents regions europees. De les 250
empreses de serveis enquestades a la regió A, 95 tenien preparat un pla
d'adaptació. A la regió B, 56 de 240.
- [(a)] Creieu que les dades evidencien que la proporció d'empreses de
serveis
que tenen enllestit un pla d'adaptació és mes alta en la regió A que en la
regió B? (Utilitzeu un nivell de significació de 10%, es a dir
a = 0,10).
- [(b)] En el cas de que la diferència resulti significativa, construïu un
interval de confiança del 90% per a la diferència de percentatges. Quina
informació es deriva d'aquest interval?
[8.] Los consumos (per-cápita) de vino en las provincias A y B son
variables aleatorias independientes que pueden ser consideradas con
distribución normal posiblemente con diferentes medias pero con la misma
varianza. La media muestral de 20 individuos en la provincia A es 0.327 litros
por dia (l.p.d.) y su desviación estándar 0.022 l.p.d.. En la provincia B una
muestra de 25 individuos dio una media muestral de 0.302 l.p.d. con desviación
estándar de 0.035 l.p.d..
- [(a)] Se quiere analizar si ellas tienen el mismo consumo medio de vino por
día o no. Contrastar estas hipótesis con un nivel de significación de
5%.
- [(b)] Con los datos dados, contrastar la hipótesis de la desviación
estándar
poblacional ser igual a 0.020 l.p.d. con la hipótesis de ser diferente de este
valor (use nivel de significación 5%).
[9.] En la pregunta 3, havíeu de suposar que les variàncies de les dues
poblacions eren iguals, per satisfer a les presumpcions del contrast. Per a
verificar aquest supòsit, contrasteu la hipòtesi que les variàncies
poblacionals siguin iguals, al nivell de confiança de
a = 0.10.
[10.] Suposem que els estudiants de Biologia, d'Economia, de Sociologia, de
Meteorologia i de Pedagogia seguissin el mateix curs introductori d'Estadística
i volguéssim comparar el seu grau de coneixement adquirit a la fi del curs. Amb
aquest objectiu passaríem un examen-test de comprensió d'estadística bàsica.
Després, utilitzaríem t-tests per comparar cada parella d'estudis,
Biologia amb
Economia, Biologia amb Sociologia, i així amb totes les possibilitats (en aquest
cas deu t-tests). Simuleu amb MINITAB aquest estudi suposant que hi havia vint
estudiants en cada branca i que les puntuacions de l'examen seguien una
distribució normal de mitjana sis i desviació estàndard u. Genereu una mostra
d'aquesta distribució per als estudiants de Biologia i guardeu-la a C1,
genereu-ne una altra per als d'Economia i guardeu-la a C2,.. i així amb
tots els estudis.
- [(a)] Quina és la hipòtesi nul·la?
- [(b)] Què representen les parelles d'estudis?
- [(c)] Realitzeu els deu t-test i per a un nivell de significació de
a = 0.1.
- [(d)] En quants d'aquests tests heu rebutjat la hipòtesi nul·la?
- [(e)] En el nostre cas l'estudi ha estat simulat: la situació era
coneguda, no hi
havia diferències entre les carreres. Però, és probable que algun dels tests
realitzats donés una diferència significativa. Aquest fet il·lustra el que pot
passar en fer una sèrie de tests de comparacions. Penseu en altres situacions
en que es podrien dur a terme una sèrie de comparacions. Què podria passar?
FACULTAT DE CIÈNCIES ECONÒMIQUES I EMPRESARIALS U.P.F.
ESTADÍSTICA Curs 1998-99, segon trimestre
Professors: Jordi Comas, Pedro Delicado i Michael Greenacre.
Llista 6: Potència d'un contrast. Prova dels signes
|
Crític 1 |
Crític 2 1 |
6.1 |
7.3
2 |
5.2 |
5.5
3 |
8.9 |
9.1
4 |
7.4 |
7.0
5 |
4.3 |
5.1
6 |
9.7 |
9.8
[6.] En la taula següent es presenten les vendes d'un nou estri
corresponents a 12
ferreteries en un mateix mes. Es desconeix la forma de la distribució de la
variable vendes i per això, en aquest cas, no resulta adient una prova
estadística paramètrica, considerant també el tamany petit de la mostra.
Calculeu el valor p del test del signe per contrastar
la hipòtesi que la mediana de les vendes en la població de ferreteries és
superior a deu unitats.
Nombre d'estris venuts per ferreteria:
8 18 9 12 10 14 16 7 14 11 10 20
[7.] Dos gastrònoms van classificar 12 plats en una escala de 1 a 10. Les
dades són les següents
c|ccc ccc ccc ccc
Plats |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 Gastrònom A |
6 |
4 |
7 |
8 |
2 |
7 |
9 |
7 |
2 |
4 |
6 |
8
Gastrònom B |
8 |
5 |
4 |
7 |
3 |
4 |
9 |
8 |
5 |
3 |
9 |
5
Proporcionen les dades evidència suficient per indicar que un dels gastrònoms
tendeix a donar puntuacions més altes que l'altre? Calculeu el valor p del test
del signe.
[8.] En un colegio se selecciona una muestra aleatoria de estudiantes y se
les pregunta por el número de horas que estuvieron viendo la televisión durante
la última semana. Los resultados en horas son
5 19 7 8 9 6 20 7 5 0
- [(a)] Calcular la mediana de estos datos.
- [(b)] Calcular el p-valor del test del signo para contrastar la hipótesis
de que la mediana poblacional del número de horas semanales dedicadas a ver la
televisión es 10.
FACULTAT DE CIÈNCIES ECONÒMIQUES I EMPRESARIALS U.P.F.
ESTADÍSTICA Curs 1998-99, segon trimestre
Professors: Jordi Comas, Pedro Delicado i Michael Greenacre.
Llista 7: Proves khi-quadrat
- [1.] Applicants to the graduate program of the UPF in 1996 consisted of 65
males and 48 females.
- [(a)] Using a chi-square test, test whether the number of male applications
is significantly different from the number of female applications.
- [(b)] Test the same hypothesis with the test of a proportion, using the
normal approximation to the binomial distribution.
- [(c)] Verify that the value of the test statistic in (a) is the
square of that in (b), so that the two tests are equivalent. (N.B. This
again illustrates the fact that the square of a standard normal variable is a
chi-squared variable with 1 degree of freedom).
- [2.] Un investigador de mercats vol fer una valoració sobre la preferència
dels
consumidors entre quatre diferents colors en una marca de rentadora domèstica.
En la taula següent s'apunten les freqüències observades d'una mostra aleatòria
de 198 vendes recents:
l|cccc|c
Color
|
gris |
marró |
blanc |
blau |
Total Freqüència |
61 |
55 |
41 |
41 |
198
Fes un test per la hipòtesi nul·la que els quatre colors són igualment
populars. Treballa amb un nivell de significació de
a = 0.05.
[3.] In 600 tosses of a die (un dau) the following results are obtained:
cc
i |
ni 1 |
45
2 |
116
3 |
96
4 |
94
5 |
137
6 |
112
Is there evidence that the die is loaded? (Perform a test at the
a = 0.05
significance level).
[4.] En els anys anteriors, l'examen d'Estadística ha donat els resultats
següents: 13.8% dels estudiants superen amb excel·lent o matrícula
d'honor, 21.5% amb notable, 37.4% amb aprovat, i 27.3% no l' aproven o no es
presenten. Aquest any, dels 320 estudiants que han fet l'examen, 48 tenen un
excel·lent o matrícula d'honor, 86 un notable, 102 un aprovat, i 84 no l'aproven
o no es presenten. Feu una prova khi-quadrat, al nivell del 10%, per constatar
si aquests resultats segueixen el perfil dels anys anteriors o no.
[5.] La següent taula ens dóna el nombre de gols per partit marcats per un
determinat equip de futbol:
l rrr rrr rr
Nombre de gols per partit |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7
Nombre de partits |
14 |
18 |
29 |
18 |
10 |
7 |
3 |
1
- [(a)] Calculeu la mitjana d'aquesta distribució i les freqüències
(amb dos decimals) associades a la distribució de Poisson que té aquesta
mitjana.
- [(b)] Creieu que és raonable modelitzar la distribució observada amb
una llei de Poisson?. Especifiqueu la hipòtesi nul·la a contrastar,
l'estadístic de contrast que utilitzeu, la seva distribució de
probabilitat i les conclusions a que arribeu.
(N.B. En la prova khi-quadrat, el nombre de graus de llibertat és el nombre de
categories n menys un. Quan estimem els paràmetres d'una distribució i
després fem una prova de la bondat de l'ajust, el nombre de graus de llibertat
es veu reduit a més pel nombre de paràmetres estimats).
[6.] Enregistra els 4 dígits finals dels 30 primers números de telèfon
d'una
pàgina seleccionada aleatòriament d'un llistí telefònic. Realitza un test de la
bondat de l'ajust per provar si la distribució de freqüències dels dígits és la
distribució uniforme discreta.
[7.] A random sample of 1000 inhabitants of a city is selected to study the
difference between men and women in terms of their participation or
non-participation in the past elections. The results are summarized in the
following table of frequencies:
l|cc
|
Men |
Women Voted |
270 |
350
No voted |
179 |
201
Perform the chi-squared test wich tests the hypothesis of
independence between the rows and columns of the table (use a 0.05 level
significance).
[8.] In a six month period four Californian cities had the following
frequencies of three selected crimes:
l|ccc
|
MURDER |
RAPE |
ARSON Berkeley |
7 |
36 |
28
Oakland |
44 |
192 |
208
San Francisco |
63 |
294 |
209
San José |
13 |
214 |
514
Test the hypothesis that the cities have the same incidence of crime.
[9.] En una inspecció dels seus publicistes, una cadena de diaris va
seleccionar
aleatòriament 100 lectors de cadascun dels seus 3 diaris més llegits, amb els
següents resultats:
l|ccc
|
Classe social |
A |
B |
C Pobre |
31 |
11 |
12
Mitja-baixa |
49 |
59 |
51
Mitja |
18 |
26 |
31
Rica |
2 |
4 |
6
- [(a)] Enuncia la hipòtesi nulxla en paraules.
- [(b)] Calcula l'estadístic khi-quadrat i el valor p per H0. ?`La
diferència
entre els diaris, és discernible al nivell de significació del 0.001?
[10.] En un estudi de mercat s'escullen aleatòriament 300 famílies que
han comprat una rentadora recentment. L'interès de l'estudi rau en la
relació entre el nombre de membres de la familía i la capacitat de la
rentadora adquirida. Els resultats es resumeixen en la taula següent:
c | ccc
Capacitat de la |
rentadora (kg de |
|
|
càrrega) |
1-2 |
3-4 |
5 o més 4 kg |
25 |
37 |
8
5 kg |
10 |
62 |
53
6 kg |
5 |
41 |
59
- [(a)] Descriu la hipòtesi nul·la i l'alternativa per contrastar la
possible relació entre la capacitat de la rentadora i el nombre de membres de la família.
- [(b)] Contrueix la taula de freqüències esperades sota la hipòtesi
nul·la, corresponent a les dades anteriors.
- [(c)] Fes el test apropiat, detallant els càlculs que et porten al
valor de l'estadística.
- [(d)] Quina és la teva conclusió si treballes amb un nivell de
significació
a = 0.05?
FACULTAT DE CIÈNCIES ECONÒMIQUES I EMPRESARIALS U.P.F.
ESTADÍSTICA Curs 1998-99, segon trimestre
Professors: Jordi Comas, Pedro Delicado i Michael Greenacre.
Llista 8: Anàlisi de la variància.
- [1.] Dotze parcel·les de terreny es distribueixen aleatòriament en tres
grups. Als dos primers grups se'ls hi aplica el fertilitzant A i B,
respectivament, mentre que el tercer grup de parcel·les es considera com a
unitat de control sense aplicar-li cap fertilitzant. Els resultats de la collita
es mostren a continuació:
ccc
A
|
B |
C 75 |
74 |
60
70 |
78 |
64
66 |
72 |
65
69 |
68 |
55
Analitzeu els resultats. Es pot parlar de diferències significatives entre els
tractaments aplicats?
- [(a)] Construiu una taula ANOVA i calculeu el p-valor per la hipòtesi
nul·la.
- [(b)] Repetiu l'apartat anterior amb l'ajut de MINITAB.
[2.] Per tal d'analitzar el nivell salarial a una universitat dels EEUU a
l'any 1969, s'agafà una mostra aleatòria de professors i professores. Els
salaris anuals (en milions de pessetes) obtinguts a partir de la mostra son els
següents:
cc
Homes |
Dones 5 |
3
5 |
5
4 |
4
3.5 |
3
7 |
5
- [(a)] Construiu una taula ANOVA i calculeu el p-valor per la hipòtesi
nul·la.
- [(b)] Repetiu l'apartat anterior amb l'ajut de MINITAB.
- [(c)] Interpreteu els resultats.
[3.] Suposse that a survey of three national forest in Catlunya resulted
in the
following basic statistics, based on the heigts of randomly selected trees:
lccc
|
Forest 1 |
Forest 2 |
Forest 3
Average heigt |
|
|
in feet |
60.2 |
82.5 |
73.4
Standard deviation |
11.2 |
19.0 |
15.5
Sample size |
493 |
810 |
335
- [(a)] What additional information would you need in order to tell whether
it could be valid to do a one-way anlysis of variance for these data?
- [(b)] Compute the grand average.
- [(c)] Compute the average square between groups and its degrees of freedom.
- [(d)] Compute the average square within groups and its degrees of freedom.
- [(e)] Compute the F-value.
- [(f)] Find the appropiate critical value from the F-tables (
a = 0.05).
[4.] En un taller de fabricació de molles es proven els efectes de tres
pintures diferents en la capacitat d'allargament resultant. Es selecciona una
mostra aleatòria de 30 molles. Se'n fan tres parts. Es pinten les molles de
cada part amb una pintura diferent. Més tard es prova la capacitat
d'allargament de les molles. Els resultat són:
l*10c
Pintura A: |
0.38 |
0.26 |
0.41 |
0.33 |
0.33 |
0.37 |
0.54 |
0.76 |
|
Pintura B: |
0.53 |
0.35 |
0.38 |
0.45 |
1.09 |
0.46 |
0.57 |
0.46 |
0.39 |
0.74
Pintura C: |
0.51 |
0.63 |
0.46 |
0.47 |
0.42 |
0.45 |
0.41 |
0.39 |
|
- [(a)] Creieu que el tipus de pintura influeix en l'allargament de les
molles? Per què? En tenim prou evidència a partir de les dades?
- [(b)] Realitzeu els gràfics que considereu convenients per tal d'analitzar
les dades i comprovar les hipòtesis necessàries.
- [(c)] Utilitzeu MINITAB per fer l'anàlisi de la variància corresponent.
Quina és la hipòtesi nulxla?
[5.] Se mide el pulso de 13 estudiantes elegidos aleatoriamente. De ellos,
seis son fumadores. Los datos obtenidos son los siguientes (en pulsaciones por
minuto).
l*7c
Fumadores: |
62 |
66 |
90 |
90 |
70 |
68 |
No fumadores: |
64 |
58 |
65 |
74 |
84 |
68 |
62
Se supone que estas muestras provienen de distribuciones normales con la misma
varianza. ?`Se puede concluir que el número medio de pulsaciones por minuto es
mayor en los fumadores que en los no fumadores? (Hacer el contraste con un
nivel de significación de
a = 0.10).
FACULTAT DE CIÈNCIES ECONÒMIQUES I EMPRESARIALS U.P.F.
ESTADÍSTICA Curs 1998-99, segon trimestre
Professors: Jordi Comas, Pedro Delicado i Michael Greenacre.
Llista 9: Anàlisi de la regressió.
- [1.] Les dades següents relacionen la temperatura d'ebullició de l'aigua
(en graus centígrads), amb la presió baromètrica (en mm de
mercuri), i van ser preses pel físic escocès Forbes l'any 1857
als Alps i a Escòcia.
l rrr rrr
Presió (mm)
|
768 |
769 |
770 |
773 |
774 |
775
Temperatura (oC) |
93.8 |
94.1 |
95.3 |
98.1 |
99.3 |
99.9
- [(a)] Feu una gràfica de les dades, posant ``Presió'' com l'eix vertical i
``Temperatura'' com l'eix horitzontal
- [(b)] Calculeu el coeficient de correlació, r, entre les dues variables.
- [(c)] És significatiu o no? (al nivell de (=0.05).
[2.] Ompliu aquesta taula amb les grandàries de mostra n necessàries per
què el coeficient de correlació r sigui significatiu.
c|ccc cc
r |
0.1 |
0.2 |
0.3 |
0.4 |
0.5
n |
|
|
|
|
[3.] A continuació tenim les puntuacions obtingudes per un grup
d'estudiants en una examen de mig termini i l'examen final d'Estadística.
l *15r
MT |
81 |
75 |
71 |
61 |
96 |
56 |
85 |
18 |
70 |
77 |
71 |
91 |
88 |
79 |
77
EF |
80 |
82 |
83 |
57 |
100 |
30 |
68 |
56 |
40 |
87 |
65 |
86 |
82 |
57 |
75
- [(a)] Dibuixa el diagrama de dispersió de les dades. Identifica les dades
ätípiques'' (outliers).
- [(b)] Calcula el coeficient de correlació lineal entre unes i altres
notes i interpreta el seu valor.
- [(c)] Si té sentit, localitza ``a ull'' la recta que millor ajusta els
punts del gràfic.
- [(d)] Determina la recta d'ajust pel mètode dels quadrats mínims.
- [(e)] Un estudiant del mateix grup va obtenir una puntuació de 80 en el
primer
examen. No es va poder presentar a l'examen final. A la vista del comportament
del grup, quina nota creieu que podia esperar en l'examen final? Com
s'interpreta aquest valor?
[4.] En la següent taula tenim cinc parells de valors (x, y). Suposem que
es tracta d'una mostra aleatòria d'una població bivariant:
c rrr rr
x |
1 |
2 |
3 |
4 |
5
y |
0.9 |
2.1 |
2.4 |
3.3 |
3.8
- [(a)] Calcula els estimadors mínim quadràtrics b0 i b1.
Estima també la variància s2 de l'error.
- [(b)] Contrasta les següents hipòtesis per
a = 0.05
- [(c)] Estima el valor esperat de y que correspon a x = 3.5.
- [(d)] Calcula un interval de confiança del 90% per b0.
[5.] S'ha extret una mostra aleatòria dels ingressos anuals i els estalvis
de 4 families.
ccc
familia |
ingressos anuals |
estalvis
|
(milers de pessetes) |
A |
3300 |
300
B |
2700 |
300
C |
2550 |
240
D |
4050 |
480
Es demana:
- [(a)] Dibuixar el núvol de punts.
- [(b)] Relacionar els ingressos anuals X i els estalvis Y
mitjançant el model
- [(c)] Construir un interval de confiança del 95% pel pendent.
- [(d)] Quina de les hipòtesis següents pot ser rebutjada am un nivell
de significació del 5%:
b = 0, b = 0.05, b = 0.10, b = 0.50. |
|
[6.] Una companyia posa a la venda un nou equip de so en vuit regions del
país assignant preus diferents segons la regió. La taula següent recull
el preu (en milers de ptes) i el nombre d'unitats venudes en cada cas:
l rrr rrr rr
Preu |
55 |
60 |
65 |
60 |
50 |
65 |
45 |
50
Vendes |
420 |
380 |
350 |
400 |
440 |
380 |
450 |
420
[7.] La siguiente tabla presenta algunos datos del número de líneas
telefónicas por cada 1.000 individuos (Y) y el producto bruto interno per
cápita (X) para Singapur en el período de 1966 a 1981 (16 años).
ccc
Año |
Y |
X
|
|
1966 |
48 |
1589
1967 |
54 |
1757
1968 |
59 |
1974
. |
. |
.
. |
. |
.
1979 |
262 |
4628
1980 |
291 |
5038
1981 |
317 |
5472
Con estos datos tenemos:
ll
media de X = 3334.6 |
media de Y = 145.7
varianza de X = 1.380 ×106 |
varianza de Y = 7697.4
covarianza entre X e Y = 1.003 ×105 |
- [(a)] Si suponemos una relación lineal entre X e Y (Y = a+bX+u),
estimar a y b por mínimos cuadrados y analizar la bondad del ajuste.
- [(b)] Si u es una variable aleatoria normal con media 0 y varianza
s2, estimar intervalos de confianza del 90% para b y s2.
- [(c)] ?`Tenemos suficiente evidencia para rechazar la hipótesis de
dependencia lineal entre Y y X?.
[8.] Students are hired by a market research company to conduct interviews.
To try to make the interviews more efficient, the training manager proposes to
give the students additional training in interviewing techniques. Before the
scheme is introduced, a group of 9 students is given the training and compared
to another group of 10 students that receive no additional training. The number
of interviews conducted by each student in a 5-hour working day is as follows:
l ccc ccc ccc c
STUDENTS WITH TRAINING: |
20 |
19 |
18 |
16 |
16 |
18 |
21 |
20 |
17 |
STUDENTS WITHOUT TRAINING: |
17 |
11 |
15 |
21 |
13 |
13 |
9 |
15 |
14 |
13
We want to perform a hypothesis test to see if the students with training are
able to conduct more interviews than those without.
- [(a)] Use MINITAB to performe the two-group t-test.
What do you conclude from the results?
- [(b)] Use now MINITAB to realize that a regression analysis can be
used to perform the same two-group t-test.
You should repeat these instructions for yourself.
First, put the two sets of observations into one vector which will be the
y-variable (the response).
Second, define the x-variable (the explanatory variable, or predictor) equal
to 1 for students in the first group and 2 for students in the second group.
Now do a graphical plot of y versus x and comment on what you see.
Do you think it is valid to perform a regression analysis on these data?
Then, do a regression of y on x.
The regression results are equivalent to those of the two-group test in the
following respects:
- The regression slope coefficient has the same value as the difference in
means between the two groups (say why this is so -look at the graphic!- and
say why the slope is negative).
- The t-statistic calculated previously in the two group problem is exactly
the same as the t-statistic of the regression slope coefficient (explain why!).
- The estimated variance calculated previously in the two group problem is
exactly the same as the ``MSE'' (estimate of the error variance) of the
regression (explain why!).
- In the regression we used the values x = 1 for students in the first group
(with training) and x = 2 for the students in the second group (without
training). If we had used the value x=0 for the students in the second group,
how would the results have changed? (say what the constant coefficient, the
slope coefficient, and the t-statistic for testing the slope coefficient b
would be). Answer this without performing the analysis, and then confirm
your answer by doing the regression analysis.
These are important questions: if you can answer them, it means that you have a
good knowledge of the program MINITAB and that you understand the simple linear
regression model.
[9.] En un experimento agrícola se tomaron las alturas de una muestra
aleatoria de plantas de haba de soja. También se anotó la edad en semanas de las
plantas. Los datos son los siguientes:
l rrr rrr r
Edad en semanas |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7
Altura en centímetros |
5 |
13 |
16 |
23 |
33 |
38 |
47
Queremos estimar la recta de regresión de la altura sobre la edad de la
planta y usamos MINITAB para ello, colocando en C1 la edad y en C2
la altura. Se obtienen los siguientes resultados:
MTB > Regress c2 1 c1.
The regression equation is
C2 = - 2.57 + 6.89 C1
Predictor Coef Stdev t-ratio
Constant -2.571 1.497 -1.72
C1 6.8929 0.3346 ____
s = 1.771 R-sq = ____%
Analysis of Variance
SOURCE DF SS MS F
Regression ____ 1330.3 ____ ____
Error ____ 15.7 ____
Total ____ 1346.0
Contestar a las siguientes preguntas sin utilizar el ordenador.
- [(a)] Rellenar los huecos que en la salida del MINITAB se han
reemplazado por ___.
- [(b)] ?`Es la relación lineal significativa a nivel
a = 0.05?
- [(c)] ?`Es la pendiente de la recta significativamente distinta de 0 a nivel
a = 0.05?
[10.] Un investigador analitza la relació entre el saldo real Y, definit
pel quocient entre la oferta monetària i el nivell de preus, i la renda real X
de període 1900-1989. Es planteja la següent equació de regressió:
Yt = a+ bXt + ut, t = 1,¼,n |
|
on n = 90. Desgraciadament, després d'estimar els coeficients per mínims
quadrats ordinaris, l'ordinador va tenir problemes i es van perdre les dades i
part dels resultats de l'anàlisi. Només es va recuperar la següent
informació:
|
n å
t = 1
|
|
^ u
|
2 t
|
= 5.73, |
_ Y
|
= 0.976 |
|
sY2 = 0.480 (variància mostral de Y) |
|
sX2 = 0.633 (variància mostral de X) |
|
Es demana:
- [(a)] Calculeu la mitjana aritmètica de X i el coeficient de determinació
R2 del model de regressió.
- [(b)] La teoria quantitativa diu que el valor del pendent (coeficient
b) hauria de ser igual a 1. Contrasteu aquesta hipòtesi (nivel de
significació del 5%).
- [(c)] Feu una descripció breu dels supòsits estadístics
utilizats en els apartats anteriors.
FACULTAT DE CIÈNCIES ECONÒMIQUES I EMPRESARIALS U.P.F.
ESTADÍSTICA Curs 1998-99, segon trimestre
Professors: Jordi Comas, Pedro Delicado i Michael Greenacre.
Llista 10: Tècniques de Mostreig
- [1.] Un artículo del periódico daba cuenta de los resultados de una encuesta
preelectoral: ``Sobre una muestra de 4800 entrevistas, [...], y con un nivel
de confianza del 95'5%, el margen de error es del ± H% para datos globales
y
bajo un supuesto de máxima indeterminación (p=q=0.5)". ?`Cuál es el valor
arpoximado de H?
- [2.] Obtain any complete list which you can consider a population
(e.g., telephone directory, list of personnel at UPF or your statistics class).
- [(a)] Describe how you would take a random sample from this list and choose
the first 10 units of this sample.
- [(b)] Describe how you would take a 10% systematic random sample from this
list and choose the first 10 units of this systematic sample.
- [(c)] Define some variables which can be used to stratify the sample.
(These may be available to you already, or you can define ones that are
potentially available). Describe how you would take a stratified random sample
from this list.
- [3.] En una empresa hi treballem 2000 homes i 500 dones. L'encarregat
de vetllar
per la igualtat d'oportunitats decideix escollir una mostra estratificada de 200 homes i 200 dones.
- [(a)] Quina probabilitat té cada dona de ser escollida? I cada home?
- [(b)] Es tracta d'una mostra probabilística ?
- [(c)] A cada integrant de la mostra se li pregunta : ``Creus que, en
general, les
dones en aquesta empresa guanyen menys que els homes a igualtat de qualificació
i treball".
180 de les 200 dones digueren ``Si".
60 dels 200 homes digueren ``Si".
De les 400 persones de la mostra, 240 respongueren afirmativament.
L'encarregat concluí : ``Segons els resultat de la mostra el 60% dels
treballadors d'aquesta empresa considera que les dones estan mal pagades en
relació al que cobren els homes".
Et sembla correcta la conclusió ? Per què ?
UNIVERSITAT POMPEU FABRA
FACULTAT DE CIENCIES ECONOMIQUES
Estadística: examen parcial. 8 de febrer, 1996.
Nom i cognoms: NIA:
Grup i subgrup:
Intruccions per l'examen:
- Disposes d'un requadre per escriure el resultat de cada pregunta.
- Escriu NOMÉS el resultat que es demana. Fes els càlculs en el full
que se't donarà. No escriguis res més en els fulls d'enunciats. El full de
càlculs s'ha d'entregar també.
- Escriure els resultats numèrics amb 4 xifres significatives (ex.: 96.43,
0.4211).
- [4.] (2 punts)
Un inversor té una cartera amb cinc fons diferents: a, b, c, d, e. El
nombre mig de dies de venciment per aquests fons és respectivament de
ccccc
a
|
b |
c |
d |
e
41 |
39 |
35 |
35 |
33
Es trien aleatòriament sense reemplaçament dos d'aquests fons.
- (0.5 punts) Fes una llista de totes les possibles mostres.
- (0.5 punts) Troba la funció de probabilitat de la distribució mostral de la mitjana
mostral.
|